plenty work -
plenty dirty
En rejse til Afrika i 1953 var Kamma Anderssons første møde
med det hvide kolonistyres racistiske fordomme. Hendes beretning
rejser tankevækkende spørgsmål: Har verden ikke forandret sig de
sidste 40 år?
Af Kamma Andersson
Det var i kolonitiden, jeg drog ud. Størstedelen af Afrika
var endnu europæiske kolonier. Året var 1953.
Jeg var 23 år.
Et halvt års orlov og en fribillet bevilget af min arbejdsgiver
SAS er grundlaget.
Fribilletten lyder på Dakar i Senegal, det er begyndelsen.
Målet er Ibadan i Nigeria, hvor min bror er lektor ved
universitetet. Næste etape ligger hen i det uvisse.
Jeg har en lap papir med adressen på et svensk rederi i Dakar og
håber det bedste. Vejen er lang. Mødet med tropernes farver,
lyde og lugte og den bløde fornemmelse på huden af varmen er et
formidabelt sansechok.
Euforisk vandrer jeg alene rundt i Dakar og suger til mig.
Jeg kan ikke få nok.
Uvisheden og friheden er ekstra krydderier. Nætterne er mørke og
fulde af cikadernes eksotiske akkompagnement til loftsviftens
cirkellyde i hotelværelset.
De afrikanske tjenere glider lydløst gennem hotelgangene på bare
fødder. De bærer muslimernes lange bomulds-pludderbukser, der
ligger i bløde folder om benene.
Fra min bror har jeg fået indprentet, at jeg skal bruge ordet
"afrikaner" eller nationalitetsbenævnelsen, "Nigerian", "Sierra
Leonian", eller eventuelt ordet "black". Men aldrig, aldrig
ordet "negro", der af alle afrikanere bliver opfattet som
diskriminerende.
Det har jeg husket siden.
Næste dag henvender jeg mig på rederiets adresse og får oplyst,
at der i løbet af et par dage er en chance for plads på en
svensk fragtbåd, der gik hele vejen ned langs Afrikas vestkyst
til Lagos i Nigeria. Den skal lægge til i havnene undervejs for
at losse og laste og vil være et par uger om turen. I øvrigt
inviterer rederiets direktør og hans kone mig til middag to dage
efter sammen med fragtbådens kaptajn og flere andre. De er meget
venlige og meget forfærdede over, at en ung pige rejser alene på
den måde.
Hos direktørens
Middagen hos direktørens er udsøgt lækker. De afrikanske boys
serverer måltidet, som den afrikanske kok har tilberedt. "De er
jo slavenaturer", som fru direktørens siger flere gange.
Middagen får en besk bismag undervejs. Snakken går om fælles
bekendte og kendte folk, deres indtjening, formuer og
transaktioner, hvor meget og hvilken slags spiritus man selv og
andre har drukket den sidste tid.
Med mellemrum falder snakken på afrikanerne, deres dovenskab og
upålidelighed. Jeg skæver skamfuldt til de flittige boys, der
varter os op, men det ser ikke ud til, at de forstår dansk.
Selskabets holdninger ryster mig. Jeg koger indvendigt og pipper
forsagt imod, men holder hurtigt og fejt min mund. Jeg er gæst.
Man omtaler afrikanerne, som om de er laverestående væsner. Man
berømmer den gamle, europæiske kultur og håner den afrikanske.
Min taknemmelighed mod direktørens for deres gæstfrihed visner.
Der bliver noget at hævne engang, tænker jeg og iagttager
tjenestefolkene.
Den tredie dag flytter jeg ind i min kahyt på det svenske
fragtskib M/S Roxen. Det er den eneste passagerkahyt, og jeg er
eneste passager.
Den fjerde dag afsejler vi fra Dakar.
Foran mig ligger fjorten dages sejlads i Sydatlanten, langs
Afrikas vestkyst umiddelbart nord for Ækvator i 35-40 graders
varme, fra koloni til koloni: Senegal (fransk), Guinea (fransk),
Sierra Leone (britisk), Elfenbenskysten (fransk), Guldkysten
(britisk), Nigeria (britisk). Besætningen er på 32 mand.
Jeg spiser sammen med kaptajnen, førstestyrmand og maskinmester
- chiefen - i et separat rum.
Måltiderne serveres af en svensk ungtjener i hvidt jakkesæt og
sort slips. Mens skibet duver let afsted, sidder vi under
Ækvators sol og spiser svenske spegesild, Jansons frestelse og
köttbullar med tyttebær. De hvide damaskservietter bliver
skiftet ud efter hvert måltid.
Ene pige mellem 79 mænd
Første havn er Conakry i Fransk Guinea. Der skal losses og
lastes til midnat. Næste dag anløber vi Freetown i den britiske
koloni Sierra Leone. Her kommer 47 afrikanske arbejdere ombord.
De skal med på resten af turen og retur, losse og laste, banke
rust og male skibsskroget.
Nu er jeg ene pige mellem 79 mandfolk. De 47 crewboys rejser
store telte på dækket; deres hjem de næste seks uger.
Koøjet i min kahyt vender ud mod teltene, så jeg kan overskue
sceneriet derude. De laver mad på det åbne dæk. Det er som
vrimmelen i en myretue, mens de indretter sig. De er klædt i
pjaltede undertrøjer eller lasede skjorter, hvorfra deres
kæmpestore navler stikker frem. Om hovederne har de alle mulige
slags laser. Mange er tatoveret i ansigtet, nogle bærer rundt om
armen et læderarmbånd som amulet. De råber og ler og snakker.
Gennem deres bridgeboy Howard, som taler engelsk, får jeg at
vide, at lønnen er 4 shillings og 10 pence pr. dag plus maden,
som de selv skal tilberede. På forhånd har hver af dem betalt 2
pund og 10 shillings til en "hverver".
Da vi lægger til i Freetown kommer en masse folk strømmende for
at få arbejde; de går skuffede derfra. Der er rift om arbejdet,
selv om Howard siger til mig: "This ship plenty work, plenty
dirty".
Jeg må give ham ret.
Rederiets agent og jeg kører rundt i det prægtige landskab
omkring Freetown. Der er bushland og vældige skove og mangotræer,
hvor aber springer omkring og nysgerrigt iagttager os.
To adskilte verdener
Vi passerer jævnligt afrikanere, der bevæger sig rytmisk gennem
landskabets røde sandede jord på bare fødder med tunge byrder på
hovederne. Vi passerer de hvides luksusvillaer og gigantiske
purpurrøde hibiscusbuske, mens farvestrålende kæmpefirben
smutter forbi. Vi ser afrikanernes små hytter og skure under
palmerne og deres fritgående høns. Hytterne består ofte kun af
fire pæle med blikplader og gamle aviser som tag.
De hvide lever stort set et isoleret overklasseliv uden kontakt
med - og uden interesse for - den afrikanske virkelighed og den
afrikanske kultur.
De fortsætter deres europæiske hverdag i klubber og flotte
boliger, godt støttet af billig spiritus og billige
tjenestefolk. To helt adskilte verdener, ligesom ombord på M/S
Roxen, hvor de 47 crewboys ingen forbindelse har med det hvide
mandskab, bortset fra ordrerne.
Sejladsen fortsætter mod Abidjan på Elfenbenskysten. De
afrikanske arbejdere banker rust, det giver et infernalsk
spektakel, men efterhånden falder de ind i samme rytme og synger
til. Vi passerer på afstand Liberias kyst med sumpe og
mangroveskove.
Om aftenen sidder jeg og ser ud over dækket. Månen er fuld.
Det er kaptajn Svensson også. Månelyset sammen med lanternelyset
oplyser de store telte oven på lastrummene. Det er, som om
teltene ånder.
Vi nærmer os den britiske koloni Gold Coast.
Første havn er Takoradi, hvor jeg er i land. Kvinderne er klædt
i lange farvestrålende kjoler og bærer børn på ryggen og bylter
på hovedet. Mændene har smukke spraglede bomuldsstoffer svøbt om
kroppen, den ene skulder er fri.
Atmosfæren ved måltiderne mellem kaptajn Svensson og mig bliver
stadig mere anspændt.
Svensson har registreret, at racistiske bemærkninger oprører
mig, så han benytter enhver anledning til at lufte sine fordomme
og sjofelheder, mens hans små rødsprængte øjne forventningsfuldt
iagttager mig. På skibet sidder jeg ikke i gæstfrihedens
skruestik, men kan udtrykke mine meninger med kundens ret. Og
gør det.
Et par år tidligere har jeg meldt mig ind i foreningen "Een
Verden" i en oprigtig og blåøjet tro på frihed, lighed og
broderskab. Jeg er på det tidspunkt overbevist om, at
verdenskrigens afslutning er begyndelsen på en bedre verden.
Rejsen langs slavekysten og det daglige samvær med Svensson og
de hvide "old-coasters" fratager mig visse illusioner.
Losningen
Accra har ingen havn, og der er stærk brænding. Man kan ikke gå
ind til kysten, men må losse og laste via små robåde.
Det er utrolig besværligt. Der ligger fire store fragtskibe i kø
før os. M/S Roxen ankrer op et godt stykke ude. Vejret er
dejligt med høj sol og kølig brise.
Overalt på Roxen arbejder de afrikanske crewboys med at hamre
rust og male. Uden for rælingen hænger et brædt med to mand, der
banker rust, hele dækket er fuldt af bankende afrikanere.
Én hænger ud over rælingen og maler det udvendige skrog, én er
ved at hænge vasketøj op på dækket midt i rustskyerne.
Robåde er begyndt at losse et af de andre skibe. Det er lange,
slanke både med ti mand i hver. De går helt ind til skibssiden.
Roerne sidder på rælingens kant og ror uafbrudt ud og ind mellem
fragtskibe og kysten.
Årerne stødes i vandet forfra, de har form som tre-grenede
gafler. Roerne bringer båden frem med ganske små rytmiske tag.
Bådene glider og rider på bølgerne, let og elegant. De fleste af
roerne er splitternøgne.
Selve losningen foregår ved, at fragten - ofte i store
trækasser - bliver sænket ned fra de store skibe ved hjælp af
reb og jernlænker for at havne i robådene. Der er mange både om
budet; de slås om at sikre sig transporten.
På trediedagen begynder losningen af Roxen. De små robåde gynger
op og ned på de høje bølger, og hver gang man tror, at nu er
lasten nede i båden, så går skibet op og båden ned, og der er
igen flere meter imellem dem.
Roerne hopper i vandet, de råber og skriger og slås vildt for
at få fat i lasten, der bliver sænket ud over skibssiden, og
bådene forsøger at skubbe hinanden væk for at komme først. To
store kasser hænger i reb fra Roxen, de svinger frem og tilbage
mellem to både. Fra hver robåd hager fem-seks mand sig fast i
kasserne, der ingen vegne kommer.
Overalt hopper og springer og brydes smukke stærke kroppe med
svulmende armmuskler, de råber og gestikulerer, og springer i
vandet for ikke at blive ramt af den tunge last.
De heldige padler mod kysten med lasten, mens de synger, og
styrmanden, der sidder i hver båd med en lang åre, slår samtidig
takt med to kastagnetlignende metalstykker.
Det er smukt og kaotisk, og jeg ler, så tårerne triller.
Med flere dages forsinkelse når vi omsider Lagos i Nigeria. Min
bror er ikke på kajen. Det har han været på den planlagte
ankomstdag, men han må passe sit universitetsarbejde.
Der er fire timers kørsel til Ibadan, hvor han og familien bor.
Agenten og hans kone inviterer mig til at overnatte hos dem.
Svensson forsvinder ned i sin kahyt med den sædvanlige flaske
whisky i hånden. Det er det sidste, jeg ser af ham.
Efter en hjertelig og vemodig afsked med de øvrige 78
besætningsmedlemmer forlader jeg M/S Roxen, og næste dag kører
jeg fra Lagos mod Ibadan.
På bilturen bliver jeg hurtigt klar over, at jeg er kommet til
et land fyldt med farer, da jeg ser et skilt i vejsiden med
advarsel til bilisterne: "Beware of low-flying airplanes", og
lidt længere fremme et andet med teksten: "Beware of elephants
crossing the road."
Bussernes destinationsskilte er ikke mindre foruroligende, for
eksempel "Pray to God".
Omsider når jeg i god behold Ibadan og familiens favn. Nu
begynder fem fantastiske måneder i Storbritanniens største
afrikanske koloni, Nigeria.
Få år senere, i 1957, altså for fyrre år siden, bliver kolonien
Guldkysten en selvstændig stat under navnet Ghana.
Derefter går det slag i slag med at opnå selvstændighed for
kolonierne langs Guinea-bugten.
I 1958: Guinea, i 1960: Senegal, Elfenbenskysten, Nigeria og i
1961: Sierra Leone.
This article is published on print in Djembe
Magazine, no. 23, January 1998.
Feel free to quote or reproduce any article in Djembe under
condition of stating source and obtaining permission from author.
Photos are stricly copyright of the photographer. Contents of
the article are purely the opinion of the author, and do not in
any way reflect the official position or thoughts of Djembe on
those issues. Consider Djembe an uncensored, open "bulletin
board"
|