Tilbage Home Links Gæstebog Port of Call Næste  

 

   
16. januar 1959     23. januar 1961.
Ålborg     Bangkok
 

Matros

Rederiet A. P. Møller.

Emilie's rejser

 

 
   
  Monkeysejler.  
 

Efter 14 dage i Løgstør kom der en opringning fra Aksel, Sømændenes Forbund, Ålborg nu var der hyre på Hulda Mærsk eller Emilie Mærsk til fart på Far Easten, så var det med at få pakket "suitcasen" og komme af sted, det blev Emilie, som lå i på Ålborg Værft, vi gik til Rotterdam for at laste til Karachi, Pakistan, hvorefter vi gik i fart Persergolfen - Pakistan - Indien - Saigon - Bangkok i ca. 1 år, 4 - 5 rejser.
Golfen var træls, men opholdet i Saigon ( før krigen ) og Bangkok ( før turisterne ) var dejligt. Vi blev godt kendte såvel på Mosquito Bar, samt nede i Sumpen, det var en god tid.
 

Bangkok.

  Som ung sømand var Bangkok en af de bedste pladser på Østen, den første gang vi ankom med Emilie Mærsk, var havnen næsten tom for skibe, vi havde dårligt fået smidt krogen , før de første både med små letsindige damer, kom alongside, der var da heldigvis nogle af de andre ombord, som havde været der før, så der blev rigget en lejder, en såkaldt "k****lejder", til henne på poopen, straks den var sat, vrimlede det med små dejlige solbrændte piger på dækket, som tilbød deres forskellige ydelser, det var meget almindeligt af de fleste af besætningen havde en fast dame i den tid vi lå i Bangkok.

Nu foregik al fritid jo ikke ombord, lige uden for gaten var der flere muligheder for adspredelser, der var naturligvis Sømandsklubben, som tilbød forskellige fritidsaktiviteter, såsom swimmingpool, aviser, billard, bordtennis o. lign.
Hvis man havde andre ønsker lå der også flere barer lige uden for gaten, den først bar var 
Mosquito Bar, hvor vi havde mulighed for at spise og drikke en enkelt øl eller en flaske monkey whisky i dagtimerne, om aftenen forgik det mere lystigt på 1. sal, hvor der var musik og og glade dage. så vidt jeg husker var der også Venus Bar og OK Bar med tilsvarende aktiviteter, som foregik i al uskyldighed.


Mosquito Bar
Bangkok

I de mange Mærskbåde havde man en såkaldt "skorsten" det var en isvands beholder, som kunne tage ca. en gallon eller mere, traditionen var at deltagerne ved bordet startede med at lave en blanding af monkey whisky og cola, seven up eller hvad man blev enig om, hvis der senere kom flere deltagere var indgangsbønnen en flaske whisky, samt hvad der var plads til af cola, drinken kunne godt blive temmelig stærk i løbet af aftenen.

Blev man for træt, var der muligt at få sovet den ud nede i sumpen, hvor de fleste af damerne havde et hus. Det var en oplevelse at bo i et af disse huse, hvor man naturligvis sov under moskitonet, man havde ikke rindende vand, som erstatning herfor havde man nogle meget store krukker fyldt med vand, når man skulle i bad, tog man vand fra disse krukker med et kar og vaskede sig på denne måde, tiden i slutningen af halvtredserne, før Vietnamkrigen og den leben af turister som findes i dag, var et paradis for os unge sømænd, ifølge den gamle A.P. Møller, verden dyreste turister.

PÅ Snesejler er der en længere historie omkring området uden for gaten i havnen i Bangkok : http://www.snesejler.dk/klong.htm

    

 
tryk for link til mærsk  

 

Monkeyfart.

Efter et års tid skiftede vi til den rigtige monkeyfart, Japan - Indonesien, det var på den tid en meget eftertragtet fart, ca. 14 dage på Japan og ca. 5 uger væk.
 Der var mange, som havde en god kredit  både hos Vagn
 i Yokohama og Robert i Kobe.

 

Skibstekniske Detaljer

M/S Emilie Mærsk
 København
Kendings OXZH
Rederi A P Møller
Værft: Frederikshavn Værft og Tørdok
Byggeår 1945
Fremdrift Disel
  BRT 4305  
 TDW 5845
 


 

 

 

Mosquito Bar
Bangkok

 

       
Søfarts bog tryk for stort tryk for stort
Kurt 10. okt. 1959

 

 

 

Historisk data

(ifølge "Mærskbådene" af Ole Stig Johannesen)

Ole Stig Johannsen
"Mærskbådene."
Rederiets skibe gennem de første50 år.
Udgivet 2006 på: Editions Maritimes
ISBN 87-990744-1-9

Port of Call

Monkey fart

 

Emilie efter Mærsk

 

IDNo: 5103297 – Year: 1947 – Name: EMILIE MÆRSK / EMILIE MAERSK – Type: Cargo ship (ref) – Launch Date: 14.1.47 – Flag: DNK – Date of completion: 17.2.47 – GRT: 4305 – DWT: 5040 – Yard No: 213 – Length overall: 109.5 – Ship Design: Hansa-B – LPP: 105.0 – Country of build: DNK – Beam: 15.5 – Builder: Frederikshavns Vft of Frederikshavn – Number of screws/Mchy/Speed(kn): 1D-13

Subsequent History: 67 CORVETINE – 68 AGUNG – 75 CARMEN FAUSTA – 76 KRONOS

Disposal Data: BU Hong Kong 5.5.80 [Fuji Marden & Co Ltd]

 

 

 

 

Top

 
  Tilbage Home Links Gæstebog Port of Call Næste