Tilbage | Home | Links | Gæstebog | Port of Call | Næste |
|
|||
24. april 1957 | 31. december 1958 | ||
Amsterdam |
|
Nakskov | |
Letmatros - Matros
|
|||
Rederiet Dania | |||
Africasejler. | |||
En uge efter var
der bid jeg fik tilbud, at mønstre M/S Danfjord, som lå i Amsterdam,
vi lastede til Canada, derfra lastede vi scrap til Europa.
Syg i land. På en af rejserne på Vestafrica blev jeg syg, vi lå i Lagos, Nigeria, jeg følte mig dårlig og henvendte mig til 1. styrmand, skibets læge vi blev i fællesskab enig om det var bedst at jeg blev sendt til læge, hvilket naturligvis fandt sted med agentens mellemkomst, jeg mødte på den opgivne adresse, hvilket viste sig at være en klinik, som servicerede de lokale, det var en temmelig mørk herre muligvis en læge. som stillede diagnosen, hvad han kom frem til kan jeg ikke huske, men jeg fik udleveret en flaske med et eller andet hvidt væske i, som skulle kurere min sygdom, da jeg kom ombord henvendte jeg mig til styrmanden med min "medicin", han mente lige, som jeg at det så lidt under-ligt ud, han henvendte sig derfor endnu en gang til agenten, nu kom jeg til en ny læge en europære, så snart han så mig, blev jeg erklæret syg med "Guldsot", jeg blev henvist til et af de lokale europæiske hospitaler, ved ankomsten til hospitalet blev jeg indlagt på en stue med 12 lokale mørke herrer, det protesterede jeg over, vi var vel nok mere eller mindre racistiske indstillede på det tidspunkt, hospitalet kontaktede agenten, jeg blev flyttet til en enestue, med udsigt til en dejlig have samt floden som går op til Lagos, her fik jeg alle tiders behandling, jeg fik naturligvis den medicin som skulle gøre mig rask. Jeg fik hver dag besøg af de lokale Røde Kors søstre, som kom med blade og underholdt mig, en ekstra service var en af portørerne, som til bød at gå til købmanden for mig, så jeg også kunne få min daglige ration af øl, men jeg havde en formodning at gulsot og øl måske ikke var den bedste kombination, så det holdt jeg mig fra. Efter endt behandling skulle jeg udskrives, jeg blev indlogeret i et lille hotel i nærheden af havnen og det lidt sjove kvarter og skulle vente der til der afgik en flyver til Freetown, hvor jeg skulle mønstre om Danfjord igen. Efter et par dage gik det så til lufthavnen, hvor jeg skulle med et fly, det viste sig at være en Dakota DC 3, en af de meste brugt maskiner under 2. verdenskrig og derfor meget brugt til passagertrafik i den 3. verden, det viste sig også at være en tvivlsom oplevelse at flyve med sådan en maskine, vi lettede nogenlunde planlagt, men efter en halv times flyvning blev der meddelt at der var problemer med motoren, så vi måtte vende om for at reparere, anden gang kom vi af sted og frem til Freetown, hvor jeg blev indlogeret på et hotel et par dage indtil Danfjord ankom og jeg mønstrede igen, jeg havde håbet den var sejlet, så de havde været nødt til at sende mig hjem, men sådan gik det ikke. Besøg I andre skibe! I havnene lå der mange skibe af forskelleige nationaliteter, jeg husker en dag vi kom i snak med nogle limier fra et engelsk skib , jeg husker ikke rederiet, men dæks besætning fra det pågældende skib, fortalte at der ombord havde poptime d.v.s. at der var åbent for for ølsalg mm.på et bestemt tidspunkt fra/til? de inviterede os ombord, det var en sjov oplevelse, så vidt jeg husker fik vi også Fish and chips og naturlivis pints, lig man får en pop i England |
|||
Skibstekniske Detaljer |
|||
Værtshus i Montreal |
|||
Danfjord at sea
|
|||
|
||
|
M/S Danfjord historie 1938 -1966
Bygd av Flensburger Schiffbau-Ges., Flensburg (# 439) 5825 brt, 2907 brt, 7849 t.dw. 443.3 x 60.2 x 23.1 2x 8cyl. 2T MAN DM, 4600 bHK 1938: Jan.: Levert som MÜLHEIM RUHR for Hugo Stinnes, Hamburg, Tyskl. 1945: Mai: Beslaglagt av de allierte. 1945: 01.10.: Grunnstøtte i Steinsundet med tropper for Tyskland. 1946: Tildelt Norge som krigserstatning. Registrert som FALKENES for Den norske Stat, Oslo 1946: 23.11.:Innkjøpt av A/S Borgestad, Porsgrunn. Omdøpt BRYNJE 1951: April: Solgt til A/S D/S Dania (A. R. Andresen), København, DK. Omdøpt DANFJORD 1959: Juli: Solgt til Atlantica Ltda. SA of Panama, Monrovia, Lib. Omdøpt THEOLOGOS 1962: Reg.havn endret til Beirut, Libanon 1966: Omdøpt UNIVERSAL PRIDE 1966: 07.09.: Brann i maskinrommet og sank i pos. 12.05 N, 112.55 Ø, på reise Antwerpen – Shanghai. |
|
Tilbage | Home | Links | Gæstebog | Port of Call | Næste |