Tilbage Home Links Gæstebog Port of Call Næste  

 

     
 

 

 
24. april 1957     31. december 1958
Amsterdam

 

Nakskov
 

 Letmatros - Matros

 

 
  Rederiet Dania  
   
  Africasejler.  
 

En uge efter var der bid  jeg fik tilbud, at mønstre M/S Danfjord, som lå i Amsterdam, vi lastede til Canada, derfra  lastede vi scrap til Europa.
Danfjord blev chartret af til Zim Line, Israel til fart på West Africa, med cement ned, vi losning på kysten foregik i store joller, roet af 8 - 10 store kraftige negere, jollerne kunne laste ca. 1800 kg cement, så der skulle mange joller til losse et skib med ca. 8000 tons.
På kysten mønstrede vi et hold crew-boys*, som stod for alt losning og lastning på kysten på en slaveligende kontrakt, de boede på dækket/lasten på egen kost m. m. Efter at have losset, gik vi rundt på kysten for at laste logs back to Israel.
Da charteren udløb, gik vi til Sortehavet og lastede til Nordeuropa og derefter til Nakskov, for at dokke, hvor jeg afmønstrede nytårsaften 1958.

Syg i land.

På en af rejserne på Vestafrica blev jeg syg, vi lå i Lagos, Nigeria, jeg følte mig dårlig og henvendte mig til 1. styrmand, skibets læge vi blev i fællesskab enig om det var bedst at jeg blev sendt til læge, hvilket naturligvis fandt sted med agentens mellemkomst, jeg mødte på den opgivne adresse, hvilket viste sig at være en klinik, som servicerede de lokale, det var en temmelig mørk herre muligvis en læge. som stillede diagnosen, hvad han kom frem til kan jeg ikke huske, men jeg fik udleveret en flaske med et eller andet hvidt væske i, som skulle kurere min sygdom, da jeg kom ombord henvendte jeg mig til styrmanden med min "medicin", han mente lige, som jeg at det så lidt under-ligt ud, han henvendte sig derfor endnu en gang til agenten, nu kom jeg til en ny læge en europære, så snart han så mig, blev jeg erklæret syg med "Guldsot", jeg blev henvist til et af de lokale europæiske hospitaler, ved ankomsten til hospitalet blev jeg indlagt på en stue med 12 lokale mørke herrer, det protesterede jeg over, vi var vel nok mere eller mindre racistiske indstillede på det tidspunkt, hospitalet kontaktede agenten, jeg blev flyttet til en enestue, med udsigt til en dejlig have samt floden som går op til Lagos, her fik jeg alle tiders behandling, jeg fik naturligvis den medicin som skulle gøre mig rask. Jeg fik hver dag besøg af de lokale Røde Kors søstre, som kom med blade og underholdt mig, en ekstra service var en af portørerne, som til bød at gå til købmanden for mig, så jeg også kunne få min daglige ration af øl, men jeg havde en formodning at gulsot og øl måske ikke var den bedste kombination, så det holdt jeg mig fra.

Efter endt behandling skulle jeg udskrives, jeg blev indlogeret i et lille hotel i nærheden af havnen og det lidt sjove kvarter og skulle vente der til der afgik en flyver til Freetown, hvor jeg skulle mønstre om Danfjord igen. Efter et par dage gik det så til lufthavnen, hvor jeg skulle med et fly, det viste sig at være en Dakota DC 3, en af de meste brugt maskiner under 2. verdenskrig og derfor meget brugt til passagertrafik i den 3. verden, det viste sig også at være en tvivlsom oplevelse at flyve med sådan en maskine, vi lettede nogenlunde planlagt, men efter en halv times flyvning blev der meddelt at der var problemer med motoren, så vi måtte vende om for at reparere, anden gang kom vi af sted og frem til Freetown, hvor jeg blev indlogeret på et hotel et par dage indtil Danfjord ankom og jeg mønstrede igen, jeg havde håbet den var sejlet, så de havde været nødt til at sende mig hjem, men sådan gik det ikke.  

Besøg I andre skibe!

I havnene lå der mange skibe af forskelleige nationaliteter, jeg husker en dag vi kom i snak med nogle limier fra et engelsk skib , jeg husker ikke rederiet, men dæks besætning fra det pågældende skib, fortalte at der ombord havde poptime d.v.s. at der var åbent for for ølsalg mm.på et bestemt tidspunkt fra/til? de inviterede os ombord, det var en sjov oplevelse, så vidt jeg husker fik vi også Fish and chips og naturlivis pints, lig man får en pop i England            

Artikel Af Kamma Andersson Angående Crew-boy

 
 

Skibstekniske Detaljer
M/S Danfjord
København
Kendings 
Rederi Dania
Værft: Flensborg
Byggeår 1938

Fremdrift Disel
TDW 8000
Indkøbt 1951
Solgt 1959
 

   

Værtshus i Montreal

 
 

 

Danfjord skorsten Klik for stort

 

 

       
Søfarts bog tryk for stort  

 

 

 

Danfjord at sea

 

 

Søfarts bog tryk for stort
       
 

 

 
     
 

 
 

 

M/S Danfjord historie 1938 -1966

 

Bygd av Flensburger Schiffbau-Ges., Flensburg (# 439)

5825 brt, 2907 brt, 7849 t.dw.            443.3 x 60.2 x 23.1

2x 8cyl. 2T MAN DM, 4600 bHK 

1938:   Jan.: Levert som MÜLHEIM RUHR for Hugo Stinnes, Hamburg, Tyskl.

1945:   Mai: Beslaglagt av de allierte.

1945:   01.10.: Grunnstøtte i Steinsundet med tropper for Tyskland.

1946:   Tildelt Norge som krigserstatning. Registrert som FALKENES for Den norske Stat, Oslo

1946:   23.11.:Innkjøpt av A/S Borgestad, Porsgrunn. Omdøpt BRYNJE

1951:   April: Solgt til A/S D/S Dania (A. R. Andresen), København, DK.

            Omdøpt DANFJORD

1959:   Juli: Solgt til Atlantica Ltda. SA of Panama, Monrovia, Lib. Omdøpt THEOLOGOS

1962:   Reg.havn endret til Beirut, Libanon

1966:   Omdøpt UNIVERSAL PRIDE

1966:   07.09.: Brann i maskinrommet og sank i pos. 12.05 N, 112.55 Ø, på reise Antwerpen – Shanghai.

 
         

                                                                                                            TOP  

 

Start-Page
Poseidon in Koenigsberg
  History
  Ships until 1925
  Ships after 1925
  Stinnesships under KIA Management
   
Julius Hugo Stinnes
   
Anni Hugo Stinnes
   
Edmund Hugo
Stinnes
   
Dieter Hugo Stinnes
   
Else Hugo Stinnes
   
Ernst Hugo Stinnes
   
Cläre Hugo Stinnes
   
Johannes Molkenbuhr
   
Mathias Stinnes
   
Mühlheim-Ruhr
     
Photo Gallery
     
Document
   
Welheim
   
Flensburg /
Albert Jensen
     Shipsregister
Home
 
 
 
 

Freight Motor Vessel "MÜHLHEIM-RUHR"

Characteristics:
Year Build: 1938
Call Sign: DJVL
Shipyard: Flensburger Schiffsbaugesellschaft (Yard No 439)
Engines: 2 Two-Stroke--Eight-Cylinder Engines working over a Vulcan Gearbox with 4600 Pse, build from MAN, Augsburg.
Speed: 14 Knots
Tonnage: 5350 BRT / 7975 tdw.
Length/Beam/Depth 126,65 m x 18,35m x 6,48m / 8,15 m
Crew: 38 Men
 
 
History:
1938 delivered as MÜHLHEIM-RUHR to "Brenntag" Brennstoff-,Chemicals-,&Transport AG. Branch Hamburg, KR Hugo Stinnes Shipowner AG.
1944 in Holtenau with a Cargo of Straw and Timber, hit from 150 Incendiary Bombs, at the Attempt to extinguish the Fire filled the Ship with Water and let it settle on the Riverbed.
1945 at the End of the War was the Ship in Kristiansand (Nor) and was handed! over in Uskjoe to Norway. It was than renamed to FALKENS for the norwegian Government.
1947 to A/S Borgestad, Porsgrunn (NOR) handed over and renamed BRYNJE
1951 to D / S  Dania A/S Kopenhagen (DNK) renamed to DANFJORD
1955 to Atlantica Ltda SA. of Panama , Monrovia (LBR) renamed THEOLOGOS
1962 o Atlantica Ltda. SA, Beirut (LBN) renamed UNIVERSAL PRIDE
1966 on the Voyage from Antwerpen to Shanghai with a Cargo of Fertiliser gone on Fire which started in the Generater-Room and crossed over to the Accomodation Quarters. The Crew left the Ship, apart from 8 Men which stayed on Bord as Watchmen and are on Tow from the british Tug TAIKOO with the Destination Manila. While under Tow, the Ship sunk, the remaining Crew was picked up by the Tug
 

MV MÜHLHEIM-RUHR

Freight Motor Vessel MÜHLHEIM-RUHR loading Coal in Nordenham for Canada
Photo: Collection Bernt Schulz

 

Further Pictures of the
Mühlheim-Ruhr

 

 

Danfjord rejse til Canada og retur

Danfjord charter for Zim Line

Israel - Vestafrica

Top

 

 

 

 
  Tilbage Home Links Gæstebog Port of Call Næste