|
Jeg havde en dejlig ferie i Japan, men nu var der tid til at komme til
søs igen, jeg fik mulighed for at mønstre i et søsterskib til Ras. Jeg
troede at vi skulle sejle nogenlunde samme fart, det viste sig
ikke at holde, vi laste rundt på Østen til Sydafrika, hvilket var et
nyt område for mig, men vi troede alle, så måtte det være tilbage til Japan,
men nej vi gik til Mozambique og Sudan og tilbage til Sydafrika, derefter Walvis
Bay, Sydvestafrica, på
dette tidspunkt en del af Sydafrika.
Grundstødning på Orinoco floden.
Derefter Venezuela, vi sejlede op af Orinoco River, en af Sydamerika's største
floder, hvor vi skulle laste erts til Texas, vi fik naturligvis flodlods
ombord, men da vi havde sejlet omkring et døgn op af floden, løb vi på
en klippe eller en stor sten, vi fik en stor bulle i bunden af
ballasttankene, fra omkrig skottet ind til 1 lugen til omkring
maskinskottet, i de forreste bundtanke var der simpelthen hul, som
skulle repareres.
Dette gav en stor aktivitet, skipperen rekvirerede havarikonsulenter
fra forsikringen i Danmark, som besluttede at forsøge at lave en
midlertidig reparation, så vi kunne laste og sejle til U.S.A. for
dok, der blev rekvireret dykkere fra Maracaibo til at undersøge bunden, som tømrer havde jeg et tæt
samarbejde med dem, bl. a. skulle jeg pejle alle bundtanke hver time, samt
hjælpe dykkerne med de materialer de havde brug for.
Der var ikke tidligere skibe, som var stødt på denne forhindring , så vi
riggede en båd til og forsøgte med vores simple hjælpemidler, et
almindeligt lod, at finde klippen for at få den afmærket , ligeledes
forsøgte flodselskabet med en båd med ekkolod, men ingen af os fandt
klippen.
Med hjælp af dykkerne fik vi lokaliseret hullerne i bunden, vi fik dem
repareret ved hjælp af trækiler, samtidigt blev der støbt en
betonkasse inde i bundtank no.1 vi blev tæt og kunne derefter laste.
Vi gik derefter til La Guaira, for at laste færdig til Corpus Christi,
hvor vi skulle losse, derefter til Galveston, hvor vi skulle i dok for
at få skiftet en del plader i bunden.
Det blev min sidste plads.
Afmønstring / hjemrejse.
Jeg afmønstrede, fløj fra Houston til N. Y. og derfra til Danmark, 5 år
i Mærsk, primært på "Far Easten" var historie.
Ligeledes var min tid til søs ovre, jeg skulle til at opbygge en ny
tilværelse i land.
Navigations instrumenter |
|