|
Ras Mærsk, et af rederiets mindre skibe en såkaldt baglader d.v.s.
maskine, bro, aptering for hele besætningen lå agter, den menige
besætning, matroser, motormænd o.lign. boede naturligvis under dækket,
men det var dog med fine forhold, der var air-condition, hvilket jeg ikke
havde prøvet før. I de tidligere skibe var det med til ret at svede
såvel ved arbejde, som om natten med op til 35€ på kamrene.
Ras var et lille fint skib vi gik i fart på Japan - Indonesien (
monkey-fart), dog med afstikkere til såvel Bangkok, som Malaysia, man
følte sig helt hjemme igen efter et par år på staterne.
På japankysten kom vi også til flere pladser, som ikke tidligere hade
været anløbet af mærskbåde, vi var bl.a. Hakata, Kyushu , som det første
danske skib, fik vi fint besøg, borgmesteren med følge kom ombord, og
gav skibet en Hakatedukke ( en af de fineste japanske dukker ), den blev
naturligvis placeret i officersmessen.
Gæstfrihed i Makasser.
Af andre oplevelser som jeg husker fra dengang, vi lå i Makasser på
Sulawesi, som så mange andre gange, når vi var i land skulle vi
naturligvis have os en øl, vi sad på en bar og kom i snak med nogle
lokale, de spurgte om vi ikke ville med hen at spille poker, ingen af os
var erfarne indenfor dette spil så vi sagde pænt nej tak. Men da de gik
siger en af dem, jeg mener han var ejer af værtshuset , det vi havde
drukket ind til gik var på hans regning, det var muligvis p. gr. a. vi
ikke var hollænder, som jo havde været koloniherrer i Indonesien i mange
år.
Agterudsejling på Borneo.
Jeg oplevede også at blive agterudsejlet, vi lå på floden op til Kuching,
Sarawak på Borneo, der var ingen landgangsbåd, så vi
chartrede en båd til at sejle os op til Kuching, da vi senere på aftenen
ville ombord kunne vi ikke få nogen båd, om morgenen skulle vi så
ombord, men da vi kom ud til pladsen, hvorfra vi skulle have en båd var
Ras sejlet, vi fik fat i agenten, som fik puttet os i en flyver til en
anden plads på Borneo, hvorfra vi sejlede med speedbåd ca. 2 timer ned
af floden, hvortil Ras var ankommet i mellemtiden, vi fik naturligvis en
skideballe og kom til at betale alle udgifter, hvilket jeg husker var
temmelig billigt. På samme rejse blev vi desværre for sent til båden
over havnen i Osaka, Japan p.gr.a. det blæste temmelig kraftigt så
vi måtte tage toget til Kobe, men vi meget heldige, mange der blev
agterudsejlet på japankysten var røget i kalabussen og hjem på
konsulatets regning, men vi kom heldigvis ombord i Ras igen. Vi måtte jo
ikke have været så " slemme".
Efter godt et år ombord var det tid til at holde ferie i
Japan.
Jeg havde lavet en aftale med skipperen, om muligheden for at afmønstre
når vi kom til Japan, hvilket er et specialarrangement, man kunne
normalt ikke afmønstre, men skulle komme til Japan, som passager, men
med en god skipper kunne mange ting lade sig gøre, Jacobsen var selv
gift og boede i Japan så han forstod problemet.
. |
|