Tilbage Home Links Gæstebog Port of Call Næste  

 

   
16. juni 1962     18. august 1963.
Singapore     Osaka
 

Matros

Rederiet A. P. Møller.

 

 
  Tilbage til Østen  
 

Ras Mærsk, et af rederiets mindre skibe en såkaldt baglader d.v.s. maskine, bro, aptering for hele besætningen lå agter, den menige besætning, matroser, motormænd o.lign. boede naturligvis under dækket, men det var dog med fine forhold, der var air-condition, hvilket jeg ikke havde prøvet før. I de tidligere skibe var det med til ret at svede såvel ved arbejde, som om natten med op til 35€ på kamrene.
Ras var et lille fint skib vi gik i fart på Japan - Indonesien ( monkey-fart), dog med afstikkere til såvel Bangkok, som Malaysia, man følte sig helt hjemme igen efter et par år på staterne.
På japankysten kom vi også til flere pladser, som ikke tidligere hade været anløbet af mærskbåde, vi var bl.a. Hakata, Kyushu , som det første danske skib, fik vi fint besøg, borgmesteren med følge kom ombord, og gav skibet en Hakatedukke ( en af de fineste japanske dukker ), den blev naturligvis placeret i officersmessen.

Gæstfrihed i Makasser.

Af andre oplevelser som jeg husker fra dengang, vi lå i Makasser på Sulawesi, som så mange andre gange, når vi var i land skulle vi naturligvis have os en øl, vi sad på en bar og kom i snak med nogle lokale, de spurgte om vi ikke ville med hen at spille poker, ingen af os var erfarne indenfor dette spil så vi sagde pænt nej tak. Men da de gik siger en af dem, jeg mener han var ejer af værtshuset , det vi havde drukket ind til gik var på hans regning, det var muligvis p. gr. a. vi ikke var hollænder, som jo havde været koloniherrer i Indonesien i mange år.

Agterudsejling på Borneo.

Jeg oplevede også at blive agterudsejlet, vi lå på floden op til Kuching,  Sarawak på   Borneo, der var ingen landgangsbåd, så vi  chartrede en båd til at sejle os op til Kuching, da vi senere på aftenen ville ombord kunne vi ikke få nogen båd, om morgenen skulle vi så ombord, men da vi kom ud til pladsen, hvorfra vi skulle have en båd var Ras sejlet, vi fik fat i agenten, som fik puttet os i en flyver til en anden plads på Borneo, hvorfra vi sejlede med speedbåd ca. 2 timer ned af floden, hvortil Ras var ankommet i mellemtiden, vi fik naturligvis en skideballe og kom til at betale alle udgifter, hvilket jeg husker var temmelig billigt. På samme rejse blev vi desværre for sent til båden over havnen i Osaka, Japan p.gr.a.  det blæste temmelig kraftigt så vi måtte tage toget til Kobe, men vi meget heldige, mange der blev agterudsejlet på japankysten var røget i kalabussen og hjem på konsulatets regning, men vi kom heldigvis ombord i Ras igen. Vi måtte jo ikke have været så " slemme".

Efter godt et år ombord var det tid til at holde ferie i Japan.

Jeg havde lavet en aftale med skipperen, om muligheden for at afmønstre når vi kom til Japan, hvilket er et specialarrangement, man kunne normalt ikke afmønstre, men skulle komme til Japan, som passager, men med en god skipper kunne mange ting lade sig gøre, Jacobsen var selv gift og boede i Japan så han forstod problemet.
  
.

 
A P Møller tryk for link  

 

 

Skibstekniske Detaljer

M/S Ras Mærsk
 København
Kendings O W N L
Rederi A. P. Møller
Værft: Frederikshavn
Byggeår: 26.07.1957
Fremdrift Disel
BRT 4665  
TDW 6970 
Solgt: 14.06.1978
Old Port Shipping S. A.
Panama

 

     
 

 

 

 

   
 

Ole Stig Johannsen
"Mærskbådene II."
Skibene i årene1955-75
Udgivet 2007 på: Editions Maritimes
ISBN978-87-990744-3-3

 
  Tilbage Home Links Gæstebog Port of Call Næste