|
Efter jeg havde gennemgået kurset på Statens Søfartsskolen i Esbjerg; startede min karriere til søs, jeg søgte forskellige rederier, det første jeg
hørte fra var "Masutten", hvor jeg fik tilbudt hyre, som messedreng ombord på et
af deres ældre skibe
S/S Fylla, det var bygget på Kjøbenhavn's Flydedok & Skibsværft i 1906.
Fylla var en
gammel kulbrænder en af de sidste under dansk flag, jeg mener det var det ældste
søgående skib i "Den Danske Handelsflåde".
Kamre..
i sådan et gammelt skib boede dæksbesætningen under bakken, med
kakkelovn, som ikke altid kunne varme dvs være tændt når der var dårlig
vejr, fyrbøderne boede under pooppen, hvor der også var en locker,
hvor man opbevarede øl og sodavand, det var et hårdt arbejde for en
dreng at slæbe kasser hen over agterdækket, der var jo 50 i kasse
dengang.
Officererne boede midtskibs i hver sit kammer, kokken og jeg boede i
hver sit, men vi havde så kaldet hamonikakøjer, det vil sige at jeg sov
i overkøjen, men i mit eget kammermed kokken i underkøjen.
Arbejde som dreng.
Arbejde som messe/kahytsdreng i så gammelt et skib, som Fylla var en
oplevelse i sig selv, når ser tilbage på det i dag, arbejdstiden i søen,
jeg blev purret ud kl. 0315, der skulle pures ud og serveres i
officersmessen til 4 -8 vagten og ligeledes til den afgåede vagt, så
kunne Petter gå til køjs igen, for at blive purret kl. 0600 igen, nu
skulle der gøres kamre rent, og nu skulle en ny vagt have morgenmad,
dagen gik med skiftevis rengøring, bakstørn, der var mange måltider i
løbet af en dag, jeg havde et par timer fri efter middag.
Bakstørn og rengøring var et kapitel for sig, hvor vi i dag er bare lukker op for det varme vand, foregik
det med en pøs under et steamrør, jeg
kan ikke huske hvordan, det var, når vi badede, hvis gjorde det.
Opbevaring af vores mad var også
anderledes, jeg er ikke sikker på at fødevarerkontrollen i dag ville
godkende det, på brodækket havde vi en stor kasse en isboks, hvor man
opbevarede vores kød jeg tror op til en måned, det var ikke en fryser,
men kølingen fore gik med isblokke, som blev pakket sammen med kødet,
men selvfølgelig en forbedring i forhold til til tidligere tids
salttønder. Kabyssen var naturligvis, som alt andet ombord kulfyret, så
det var et en anderledes job kokken havde, men der var dejligt varmt i kabbyssen, det benyttede vagten sig også af om natten, når det var koldt
på dækket.
Jul til søs
(link)
Nord-Østersøfart.
Vi sejlede i Nord / Østersøfart,
første rejse var til Gävle i Sverige efter props til minerne i England,
efterfølgende lastede vi kul til Næstved, vi havde en meget hård tur på vej
hjem over Nordsøen, der var flere skibe, som var i havsnød, Gerda Toft* forliste
lillejuleaften i den sydlige del af Nordsøen, ved Helgoland
Vi havde også havari, som det gamle skib
det var, havde vi styremaskinen stående midtskibs med kæder på dækket, så med
dækslast af kul satte kæderne sig fast og dæksbesætningen måtte rigge nødwirer hen
over dækslasten, men vi klarede det.
Skipperen sagde til mig efter vi ankom til Næstved :" Petter det var lige ved at
blive både din første og sidste rejse ", så alvorligt var det.
Skippere overvejede på et tidspunkt, om han skulle beordre alle mand på
broen, men vi kom helskindet til DK.
Det var en hård start på livet til søs, at mønster i sådan en gammel slæde,
med bakstørn i messen og rengøring på officerskamrene, under land hjalp jeg til tider fyrbøderne
med lempe kul, så vi var godt sorte af alt det kul såvel til fyr, som last.
Den sidste rejse gik til en lille
plads i Belgien, som hedder Boom, hvorfra vi rejste hjem, Fylla var blevet solgt
til et rederi fra Belgien. På den sidte rejse under dansk flag sejlede Fylla med
den formidable fart 8 knob/time.
I 1955 tog det 24 timer at rejse til Danmark fra
Belgien.
|
|
Som det
fremgår af
de tekniske detaljer
var S/S Fylla et gammel
skib, det sejlede under
anden verdenskrig
i udeflåden, og
deltog i
invasionen
( D-dag
) i 1944.
|
"S.S. Fylla"
|
- Contributed by
-
novareba
- People in story:
- Richard Glinn
- Location of story:
- On Board Ship
- Article ID:
- A2062397
- Contributed on:
- 19 November 2003
As a merchant seaman during the war, I was sent to join
a ship called the S.S.Fylla lying in the docks at Port
Talbot.
During the war, one was directed to the Shipping Office
to sign on a ship, not knowing anything about the
vessel. We had no idea what it was carrying, where it
was going, how big it was, nothing. - You could quite
well have been directed to go as a passenger to the
United States or Canada to crew a Liberty ship or 'Fort'
ship.
However, the Fylla, as I soon discovered was something I
didn't expect. It was a Danish ship and I was the only
Briton out of the crew. I had signed on for six months,
that was the minimum you had to spend on a ship at that
time. It was strange at first, although all the crew
could speak good English. I discovered the ship had been
in England when Denmark was invaded in 1940. Of course
this meant they were unable to return home. The crew
often shawed me photographs of their families, it was
sad they had no idea what was happening to them.
Strangely enough it was a very happy ship, it was more
like being with a family, very easy going compared to
other ships I had been on. Captain Larsen was just like
a father, everybody was on the same level.
After leaving the Fylla I often wondered did they ever
survive the war. Years later I made enquiries at the
Registrar of Shipping at Cardiff and to my great joy I
learned the old 'S.S. Fylla' had returned home to
Denmark in November 1945. Can you imagine what it must
have been like, the feelings of the crew after five long
years away to see their families again. Let's hope that
this story had a very happy ending.
|
|
Skibstekniske Detaljer
S/S FYLLA
København
Kendings OYDL
Rederi Progress D/S
Værft: Kjøbenhavn's Flydedok
& Skibsværft
Byggeår 1906
IHK. 438
Fremdrift Damp
BRT. 775 TDW. 1135
Indkøbt 1918
Solgt 1955
|